Patienten blev uppringd av en man som uppgav att han arbetade vid en vårdcentral. Han kände till att patienten hade kontrollerat sin hörsel vid denna vårdcentral och att ett återbesök var inplanerat. Han påstod nu att patienten skulle sätta in 50 000 kronor på ett konto för att få en ny hörapparat. Patienten anade oråd och satte inte in några pengar, utan polisanmälde det hela.
Tillvägagångssättet har tidigare använts i Dalarna, Stockholm och Kronoberg, där bedragaren har försökt förmå patienter att sätta in en stor summa pengar på ett bankkonto, till exempel för att få tillgång till en ny typ av medicin.
– Vi ser mycket allvarligt på det inträffade, säger Fredrik Rosenberg, informationssäkerhetsansvarig vid landstinget
– Eftersom bedragaren kan uppge detaljer om patienternas vårdkontakter ökar trovärdigheten och därmed risken för att bedrägeriet ska lyckas. Vi vill därför varna allmänheten och uppmana att man polisanmäler försök till bedrägerier.
Landstinget utreder tillsammans med övriga landsting hur bedragaren kan ha fått tillgång till journaluppgifter.
Ytterligare information:
Fredrik Rosenberg, informationssäkerhetsansvarig vid landstinget
> Pressmeddelande